Tempat Wisata di Indonesia Paling diminati Wisatawan

Tempat Pelancongan di Indonesia - Indonesia merupakan salah satu negara kepulauan terbesar di dunia sehingga masing-masing wilayahnya dihadkan oleh lautan yang luas. Hal ini membuat Indonesia mempunyai banyak tempat menarik yang boleh dijadikan sebagai objek pelancongan.

Selain itu kepelbagaian budaya yang ada di negara ini menjadi hiburan tersendiri bagi pelancong yang sedang bercuti. Jika anda ingin tahu mengenai apa saja objek wisata yang banyak diminati oleh pelancong tempatan dan luar negara, berikut merupakan 6 tempat pelancongan di Indonesia yang paling popular dan paling banyak pengunjungnya.

Berikut Tempat Pelancongan di Indonesia yang Paling diminati Pelancong


Pulau Bali
Tempat pelancongan di Indonesia yang paling popular adalah Bali. Pulau ini mempunyai banyak sekali tempat pelancongan menarik yang akan membuat sesiapa yang bercuti di tempat ini merasa betah untuk berlama-lama. Pelbagai objek pelancongan menarik boleh anda temui di tempat ini mulai dari gunung api, pantai, danau, sehingga kesenian. Setiap tahunya banyak sekali pelancong yang datang ke tempat ini termasuk pelancong asing.

Tempat-Wisata-di-Indonesia-Pulau-Bali
Pulau Bali
Pulau Komodo
Pulau ini diberi nama Komodo kerana disini terdapat salah satu reptilia terbesar yang hanya boleh ditemui di pulau ini. Haiwan ini merupakan salah satu daya tarik terbesar di pulau tersebut. Walaupun haiwan ini tergolong haiwan yang ganas kerana memakan bangkai binatang, namun reptilia ini sangat jarang menyerang manusia. Selain kerana keunikan haiwan tersebut, pemandangan alam yang ada di pulau ini dijamin akan membuat setiap orang yang melihatnya merasa takjub.

Tempat-Wisata-di-Indonesia-Pulau-Komodo
Pulau Komodo
Borobudur
Objek pelancongan yang pernah menjadi salah satu tujuh keajaiban di dunia ini merupakan tempat menarik lain yang banyak dikunjungi oleh pelancong. Candi ini menawarkan bangunan seni yang begitu indah kerana dianggarkan butuh kira-kira 2 juta blok batu untuk Membangunya. Candi Borobudur dibina selama 75 tahun pada masa kerajaan Sailendra.

Tempat-Wisata-di-Indonesia-Borobudur
Borobudur
Pulau Perhentian
Salah satu destinasi menarik yang ada di Lombok adalah kepulauan Gili. Tempat pelancongan ini terdiri dari 3 pulau kecil iaitu Gili Air, Gili Meno, dan Kuala Lumpur. Pulau ini menawarkan keindahan alam yang akan membuat anda berasa kagum dengan keindahanya. Kegiatan pelancongan yang biasa dilakukan di tempat ini adalah snorkeling dan diving.

Tempat-Wisata-di-Indonesia-Pulau-Gili
Pulau Perhentian

Tana Toraja
Tana Toraja terkenal dengan rumahnya yang mempunyai bumbung besar dan memuncak. Berwisata di tempat ini akan menjadi salah satu pengembaraan yang unik yang tidak mungkin dapat anda lupakan. Disini terdapat upacara pengebumian yang tidak hanya unik tetapi juga menyeramkan. Bagaimana tidak, badan mayat orang yang meninggal akan disimpan di dalam rumah selama bertahun-tahun. Setelah itu mayat tersebut baru dikebumikan di dalam pokok berlubang atau di gua kecil.

Tempat-Wisata-di-Indonesia-Tana-Toraja
Tana Toraja
Danau Toba
Tempat pelancongan di Indonesia yang terakhir adalah Danau Toba. Tasik yang mempunyai panjang kira-kira 100 km dengan lebar mencapai 30 km ini merupakan salah satu tasik gunung berapi terbesar di Indonesia. Di tengah tasik ini terdapat Pulau Samosir yang boleh juga dikunjungi oleh pelancong. Tempat ini menawarkan pemandangan tasik indah yang luas dan menarik.

Tempat-Wisata-di-Indonesia-Danau-Toba
Danau Toba
Itulah 6 tempat pelancongan di Indonesia yang banyak diminati oleh para pelancong. Jika anda belum pernah datang ke salah satu tempat tersebut, maka sebaiknya anda cuba untuk sesekali mengunjunginya. Semoga artikel mengenai tempat pelancongan ini dapat menjadi rujukan bagi anda yang ingin bercuti.