Tempat Pelancongan di Bandung yang Wajib dilawati

Kota Kembang Bandung adalah salah satu destinasi pelancongan kegemaran bagi warga Jakarta dan sekitarnya untuk melewatkan bercuti. Bagi warga Jakarta sangat mudah untuk mencapai kota Bandung dengan melewati jalan tol atau jika ingin lebih selesa anda boleh menggunakan perkhidmatan travel. Selain terkenal sebagai salah satu bandar pusat mode di Indonesia, Bandung yang juga mempunyai banyak universiti terkemuka ini mempunyai pelbagai destinasi pelancongan alam dan budaya yang boleh dinikmati mulai dari anak-anak hingga orang dewasa. Berikut ini adalah berbagai tempat wisata di bandung sebagai referensi liburan bagi Anda di akhir pekan ini.

Referensi Tempat Wisata di Bandung untuk Keluarga

 

Kawah-Putih-Ciwidey-Tempat-Wisata-Bandung
Kawah Putih Ciwidey

1. Kawah Putih Ciwidey
Kawah Putih Ciwidey adalah salah satu destinasi pelancongan alam yang cukup popular di Kota Bandung dan semakin terkenal beberapa tahun terakhir ini yang terbukti dengan banyaknya calon pengantin yang melakukan pengambilan pre-wedding foto di lokasi tersebut. Lokasi tempat pelancongan ini adalah 50 KM di sebelah selatan kota Bandung yaitu di daerah Ciwidey. Keistimewaan dari destinasi pelancongan ini adalah kawah gunung berapi yang berwarna putih susu kerana kandungan sulfur pada tanahnya dan air pada kawah yang selalu berganti warna. Di akhir pekan atau musim cuti, kawasan pelancongan ini selalu ramai dikunjungi oleh pelancong dari dalam dan luar negeri. Jangan lupa kenakan jaket tebal anda semasa melawat tempat ini kerana suhu udaranya cukup sejuk.

Gunung-Tangkuban-Perahu-Tempat-Wisata-Bandung
Gunung Tangkuban Perahu

2. Gunung Tangkuban Perahu
Siapa yang tak kenal dengan Legenda Sangkuriang? Lokasi wisata Gunung Tangkuban Perahu atau Parahu konon adalah jelmaan perahu yang belum selesai dikerjakan dan ditendang oleh Sangkuriang karena merasa kesal. Bila dilihat sekilas salah satu tampat wisata favorit bandung ini memang bentuknya menyerupai perahu. Destinasi wisata ini terletak di daerah Lembang, kira-kira 20 Km dari pusat Kota Bandung. Pemandangan alam yang menakjubkan sekaligus hawa yang sejuk akan menjadi salah satu pilihan aktifitas liburan yang menyenangkan bagi Anda dan keluarga.

Trans-Studio-Bandung
Trans Studio Bandung

3. Trans Studio Bandung
Destinasi pelancongan Trans Studio Bandung pasti akan sangat menarik minat bagi anak-anak dan remaja mengingat banyaknya wahana dan tempat bermain yang mengasyikkan di sini. Lokasi pelancongan bermain ini berada di Trans Studio Mall yang dahulu bernama Bandung Super Mall. Wahana bermain di dalam bilik ini boleh menjadi alternatif pilihan pelancongan di hari cuti selain Dunia Fantasi Jakarta. Hebatnya lagi, tempat pelancongan yang menyediakan lebih daripada 20 jenis permainan ini merupakan kawasan bermain in door yang terbesar di dunia. Ciri-ciri lain yang tersedia pada tempat pelancongan ini selain Mall adalah hotel yang menyatu dengan lokasi. Hanya dengan membeli tiket berharga 150 ribu pada hari biasa dan 250 ribu pada hari cuti anda sudah boleh bermain di pelbagai wahana sampai puas.
Curug-Dago-Wisata-Bandung
Curug Dago

4. Curug Dago
Selain pergunungan, destinasi pelancongan alam air terjun Curug Dago juga boleh menjadi pilihan bila anda lebih suka menjelajah alam untuk mengisi percutian. Walalupun tinggi air terjunnya hanya 10 meter, tetapi anda dijamin akan betah berada di tempat pelancongan bandung ini kerana pemandangan di sekitar kawasan pelancongan yang sangat cantik. Kerana lokasi ini belum banyak diakses pelancong anda boleh leluasa menikmati kawasan pelancongan yang belum terlalu ramai ini.

Observatorium-Bosscha-di-Lembang-Bandung
Observatorium Bosscha

5. Observatorium Bosscha
Lokasi pelancongan Balai Cerap Bosscha boleh menjadi pilihan bila ingin melancong sekaligus belajar bagi buah hati anda. Bosscha adalah tempat pengamatan bintang yang berada di Kota Lembang dengan jarak tidak terlalu jauh dari pusat bandar Bandung (lebih kurang 15 Km). Di sini anda dan si kecil boleh mengamati ragam bintang-bintang dan gugusannya seperti Canopus, Capella, Vega dan lain-lain. Untuk melawat lokasi tersebut anda perlu membuat tempahan terlebih dahulu.

Danau-Situ-Patenggang-Bandung
Danau Situ Patenggang

6. Danau Situ Patenggang
Jangan terburu-buru pulang selepas melawat lokasi pelancongan alam Kawah Putih kerana sebuah destinasi pelancongan alam Danau Situ Patenggang menunggu juga untuk anda kunjungi. Lokasi tidak terlalu jauh dari Kawah Putih Ciwidey, hanya 7 Km sahaja. Destinasi pelancongan ini cukup popular kerana keindahan pemandangannya. Di sini anda boleh bermain perahu air atau berpiknik santai bersama keluarga.

Kampung-Gajah-Tempat-Wisata-Bandung
Kampung Gajah

7. Kampung Gajah
Destinasi pelancongan Kampung Gajah sangat sesuai bagi anda yang ingin mengunjungi kawasan pelancongan bersepadu yang menyediakan kemudahan pelancongan bagi anak-anak dan orang tua. Pada destinasi pelancongan yang terletak di Bandung Utara ini anda akan dapat melakukan aktiviti pelancongan belanja, wisata kuliner, serta terdapat pelbagai permainan darat dan air yang pasti disukai anak-anak. Terletak pada ketinggian 900 m dari aras laut, lokasi pelancongan ini selain menyediakan pelbagai kemudahan lengkap bagi seluruh keluarga juga menyajikan pemandangan alam yang sangat indah dan udara bersih dan sejuk. Nah, untuk rujukan percutian anda di akhir pekan ini jangan lupa kunjungi Kampung Gajah.

Air Panas Ciater
Air Panas Ciater

8. Air Panas Ciater
Sebagai negara yang mempunyai banyak gunung berapi, tanah air kita juga kaya dengan tarikan sumber air panas semula jadi, yang salah satu di antaranya merupakan tempat pelancongan di bandung. Air Panas Ciater boleh menjadi pilihan destinasi pelancongan bagi anda yang ingin melakukan relaksasi dan menghilangkan pegal-pegal di badan dengan berendam air panas. Lokasi pelancongan ini terletak kira-kira 30 Km ke sebelah utara kota Bandung. Sumber air panas tempat pelancongan ini berasal dari kawah aktif Gunung Tangkuban Parahu. Selain akan membuat otot-otot rileks dan pegal-pegal berkurang, kandungan sulfur dalam air panas ini konon juga dapat mengatasi masalah kulit seperti cendawan dan gatal-gatal.

Kebun Binatang Bandung
Kebun Binatang Bandung

9. Kebun Binatang Bandung
Bila selama ini anda dan buah hati hanya menyaksikan pelbagai haiwan-haiwan eksotik asli Indonesia atau pun luar negara hanya di televisyen, kini sudah tiba masanya untuk menyaksikannya secara langsung di Zoo Bandung. Selain berfungsi sebagai tempat pelancongan, kebun binatang juga dapat menjadi sarana belajar mengenal haiwan-haiwan bagi anak-anak. Hanya dengan mengeluarkan dana sebesar 20 ribu untuk membeli tiket anda boleh puas mengelilingi kawasan pelancongan ini.

Rumah Mode
Rumah Mode

10. Rumah Mode
Selain mempunyai banyak alternatif pelancongan alam dan budaya, kota kembang ini juga merupakan destinasi pelancongan membeli-belah yang boleh dikatakan syurga bagi pencinta fesyen atau mereka yang sentiasa mengikuti perkembangan trend fashion terbaru. Rumah Mode adalah lokasi pelancongan yang sangat disyorkan kerana factory outlet yang paling terkenal ini menyediakan pelbagai produk sisa eksport berupa pakaian, beg, kasut, pernak-pernik, dan lain sebagainya. Dengan barang-barang berkualiti eksport tentu anda dijamin mendapat produk berkualiti tetapi dengan harga yang berpatutan. Selain itu lokasi pelancongan Rumah Mode ini juga cukup luas, bersih, dan sangat nyaman sehingga cocok bagi anda yang betah memburu produk-produk fashion unik, berkualiti, dan murah.

Saung Angklung Udjo
Saung Angklung Udjo

11. Saung Angklung Udjo
Tempat wisata bandung yang satu ini memang sengaja didirikan untuk melestarikan budaya angklung yang mulai luntur di kalangan generasi muda. Destinasi wisata Saung Akngklung Udjo adalah pusat pertunjukan seni dan budaya yang bertujuan untuk memperkenalkan kultur asli masyarakat Sunda. Lokasi wisata ini sangat cocok sebagai tempat wisata dengan tujuan edukasi bagi putra-putri Anda karena mereka dapat lebih mengenal seni dan budaya suku Sunda termasuk alat musik dari bambu yang populer tersebut. Selain dapat belajar bermain Angklung, di sini Anda juga dapat menyaksikan acara wayang golek, tari topeng, helaran, dan pertunjukan orkestra angklung tentunya. Setiap sore hari, di tempat wisata ini digelar acara pentas seni secara rutin.

Museum Geologi Bandung
Museum Geologi Bandung

12. Museum Geologi Bandung
Bila selama ini buah hati anda hanya boleh menyaksikan haiwan-haiwan purba raksasa melalui filem Jurrasic Park, ajaklah mereka untuk melihat fosil dinosaur yang asli di Muzium Geologi Bandung. Lokasi pelancongan yang terletak di berhampiran Gedung Sate, tepatnya di Jln. Diponegoro, adalah destinasi pelancongan yang sekaligus dapat menjadi sumber ilmu untuk menambah pengetahuan mereka. Tiket yang perlu dibeli untuk boleh masuk dan melihat-lihat juga tak terlalu mahal.

Paskal Food Market
Paskal Food Market

13. Paskal Food Market
Tanah air Indonesia memang terkenal dengan ragam kulinernya yang luar biasa kerana terdiri dari pelbagai suku dengan pelbagai budaya dan kebiasaannya termasuk dalam hal masak-memasak. Bila anda termasuk penghobby wisata kuliner, maka tempat pelancongan yang sesuai bagi anda adalah Paskal Food Mareka yang berada di jalan Pasir Kaliki. Di sini terdapat lebih dari 1000 menu makanan dan minuman yang boleh anda cuba sesuai selera. Pusat makanan dan jajanan nusantara ini juga merupakan yang terbesar di bandar Bandung.

 Kebun Strawberry Ciwidey
Kebun Strawberry Ciwidey

14. Kebun Strawberry Ciwidey
Walaupun strawberry adalah buah yang berasal dari negara 4 musim, tetapi di Ladang Strawberry Ciwidey anda akan menyaksikan tanaman ini tumbuh subur pada daerah dataran tinggi. Tarikan pelancongan yang ditawarkan pada destinasi pelancongan ini adalah memetik buah strawberry matang dan bila ingin membawanya pulang, buah strawberry hasil tangkapan anda harus ditimbang terlebih dahulu dan dibayar. Pelancong disyorkan untuk berkunjung pada musim kemarau kerana buah strawberi yang dihasilkan akan lebih bagus kualitinya.

 Museum KAA
Museum KAA

15. Museum KAA
Museum Konferensi Asia Afrika adalah tempat wisata di bandung yang cukup populer karena menyimpan sejarah konferensi Asia Afrika pada tanggal 18-24 April tahun 1955 di Bandung. Selain itu, Anda akan dapat menyaksikan rancangan arsitektuk museum yang cukup unik yang disebut Art Deco. Lantai dasar bangunan terbuat dari marmer yang diimpor dari Italia, sementara unsur kayu sangat dominan pada ruangan-ruangan konferensi tersebut. Lampu-lampu kristal menjadi sumber penerangan sekaligus dekorasi cantik dari gedung ini.

Museum Sri Baduga
Museum Sri Baduga

16. Museum Sri Baduga
Jika ingin menelusuri perjalanan sejarah masyarakat Jawa Barat termasuk mendalami kebudayaan serta karakter geografisnya, maka Museum Sri Baduga adalah tempat tujuan wisata yang sesuai bagi Anda. Di gedung ini terdapat lebih dari 5000 koleksi berupa bentuk asli, replika, foto, maket, miniatur dan lain sebagainnya tentang sejarah Bandung pada khususnya dan daerah Jawa Barat pada umumnya.

Taman Lalu Lintas Ade Irma Suryani
Taman Lalu Lintas Ade Irma Suryani

17. Taman Lalu Lintas Ade Irma Suryani
Lokasi pelancongan bermuatan edukatif Taman Trafik Ade Irma Suryani berada di tengah-tengah bandar Bandung dan sangat sesuai bagi buah hati kita untuk mengamalkan membaca rambu-rambu lalu lintas. Pendidikan semenjak awal yang demikian ini akan membantu menanamkan kedisiplinan berlalu-lintas bagi putra-putri anda sejak kecil. Pada tempat pelancongan di bandung ini anak-anak akan mendapatkan pengalaman berbasikal atau menaiki kenderaan mini pada jalur buatan penuh dengan rambu-rambu lalu lintasnya. Tentu merupakan permainan yang sangat menarik sekaligus sarana belajar yang menyenangkan.

Kolam Renang Karang Setra
Kolam Renang Karang Setra

18. Kolam Renang Karang Setra
Kolam Renang rasanya adalah lokasi bermain paling disukai oleh anak-anak. Sesekali, bawalah buah hati anda untuk melancong di Kolam Renang Karang Setra yang sangat legenda di Kota Bandung. Kolam renang ini ditubuhkan pada tahun 1954 dan pernah tercatat sebagai salah satu kolam renang paling luas di Asia Tenggara. Sekarang, buah hati anda akan dapat menikmati bermain air pada wahana permainan moden seperti waterboom, water ball, space ball, kolam naga, dan lain sebagainya.

Taman Wisata Alam Maribaya
Taman Wisata Alam Maribaya

19. Taman Wisata Alam Maribaya
Satu lagi tempat pelancongan alam dengan ikon air terjun selain Curug Dago adalah Kampung Maribaya atau air terjun Maribaya. Ketinggian air terjun ini adalah 25 meter dan mempunyai panorama alam yang menakjubkan di sekitarnya. Selain itu, anda juga sekaligus dapat menikmati wisata kuliner dengan suguhan menu-menu tradisional masyarakat Bandung.

Kawasan Punclut
Kawasan Punclut

20. Kawasan Punclut
Ingin menikmati nuansa romantis bersama pasangan? Jika demikian anda perlu melawat kawasan pelancongan Punclut atau Puncak Ciumbuleuit yang menawarkan pemandangan bandar Bandung dari ketinggian 1000 m dpl. Selain mempunyai pemandangan pergunungan yang menakjubkan, pada lokasi pelancongan ini anda juga dapat menghirup udara segar yang masih bersih dan bebas pencemaran. Di malam hari pemandangan alam lanskap Kota Bandung akan kelihatan semakin menakjubkan dengan lampu-lampu berkelap-kelip. Bila ingin mengisi perut, anda juga boleh menikmati wisata kuliner di salah satu tempat kegemaran bandung ini.

 Kebun Bunga Cihideung
Kebun Bunga Cihideung

21. Kebun Bunga Cihideung
Penghobby berkebun pasti akan sangat betah berada di kawasan pelancongan Taman Bunga Cihideung ini. Pelbagai jenis bunga memang dibangunkan di lokasi ini seperti kekwa, gladiol, aster, mawar, dan lain sebagainya. Anda bahkan boleh membawa pulang bunga-bunga kegemaran anda untuk ditanam di kebun sendiri. Rangkaian bunga potong untuk dihadiahkan kepada orang terdekat anda juga boleh didapati dengan harga yang berpatutan.

De’ Ranch
De’ Ranch

22. De’ Ranch
Bila ingin merasakan kehidupan para cowboy ala fim-filem Wild Wild West yang selama ini hanya kita saksikan di layar lebar, bermakna anda harus melawat tempat pelancongan di bandung yang disebut De'Ranch. Di sini anda boleh melakukan pelbagai aktiviti seperti cowboy asal iaitu menunggang kuda, memandu delman, memburu emas, belajar memanah ala Indian, fun boat, dan lain sebagainya. Lokasi pelancongan ini berada di tengah pemandangan alam yang asri dan udara pergunungan yang sejuk.

Floating Market
Floating Market

23. Floating Market
Konsep wisata yang satu ini cukup unik dan mungkin masih jarang kita temui pada daerah wisata yang lain. Floating market alias pasar terapung adalah gabungan dari konsep wisata kuliner sekaligus area untuk bermain bagi anak-anak dengan tujuan edukasi. Di sini Anda dan keluarga juga sekaligus dapat menikmati keindahan alam yang indah dari kota Bandung.

Demikianlah beberapa tempat wisata di bandung yang dapat menjadi alternatif liburan Anda bersama keluarga di akhir pekan atau masa liburan sekolah. Sebenarnya selaian beberapa tempat yang diulas di atas kota Bandung masih mempunyai beberapa destinasi wisata lain yang dapat menjadi referensi menarik bagi Anda seperti Perkebungan Teh Rancabali, sumber air panas Ciwalini, dan masih banyak lagi yang berupa wisata alam, budaya, pendidikan, maupun belanja. Setelah puas menikmati beragam tempat wisata jangan lupa untuk menjaga daerah-daerah tersebut tetap bersih dan indah agar orang lain dapat menikmatinya juga bersama keluarga. Selamat berlibur!